6 gode råd når bekymringen tager over
I perioder med eksternt pres og kriser kan det være en følelsesmæssig rutsjebane at være en del af en familievirksomhed. Her er man som familie under særligt pres, fordi man har et følelsesmæssigt engagement i familievirksomheden.
Tanker som "Er der styr på det?", "Løfter de opgaven rigtigt?", "Er de kvalificerede til opgaven?" kan presse sig på. Det kan rejse følelser som angst, vrede og bekymring og få én til at føle behov for at konfrontere, tage over, stille spørgsmålstegn, løbe langt væk eller råbe på hjælp.
Her oplever alle medlemmerne det følelsesmæssige pres og bekymringerne. For dem, der står midt i det, kan det være ganske krævende. Men vanskeligst er det måske de familiemedlemmer, som står på sidelinjen og ikke har hånden på kogepladen.
Her kan det være vanskeligt at holde sine egne følelser i bero, netop fordi man ikke får lov til at handle, men må stå og se til. Det er en af de store udfordringer ved at være en familievirksomhed, at det flow, der er mellem familien og virksomheden, ofte gør, at alle familiemedlemmer føler en stærk tilknytning til virksomheden, uanset hvilken rolle de spiller i dagligdagen.
En ting er, at familien skal håndtere krisen, men de skal også håndtere deres følelser. Der er meget på spil for familien; økonomi, omdømme og helbred. Det kan derfor være svært at tøjle sin bekymring eller angst. Resultatet er, at vi lader det gå ud over dem, der er tættest på os. Det kan betyde, at familien ikke længere kun skal håndtere krisen, men også den sekundære krise i familien.
Her er 6 gode råd:
Tag dig af dig selv og gør ting, der beroliger og regulerer dig selv. Find andre ting at fokusere på og lav aftaler med mennesker, som du holder af.
Få ro på det 'følelsesmæssige' ansvar, så det ikke løber for meget af sted med dig.
Fokusér på det 'formelle' ansvar og dine opgaver i kraft af dine formelle roller.
Fokusér på det, du kan kontrollere.
Husk, du er ikke alene, og der er mange dygtige mennesker i organisationen, som er i gang med at håndtere problemet. Snak med andre og indhent mange forskellige synspunkter. Bed om andres vurdering af situationen.
Husk, hvad der er vigtigt.
Under kriser og stressede situationer mister vi ofte overblikket og får tunnelsyn. Problemerne vokser i vores bevidsthed, og kroppen går i panik, hvis vi ikke ved, hvordan vi skal håndtere dem.
Virksomheder er komplekse størrelser. Det er ofte umuligt for et enkelt menneske at overskue en situation, som rummer en hel organisation, omverdenen, stakeholders, vigtige kunder osv.
Når man bliver bange, er det naturligt at ville forsøge at få kontrol med situationen. Det er ofte ikke en mulighed i disse situationer, og du kommer derfor på overarbejde og bliver mere stresset, hvis du forsøger.
Her er det helt centralt, at man forsøger at få styr på sine følelser – dem kan du nemlig i en vis grad kontrollere. På den måde bevarer du evnen til at se tingene ovenfra og tænke rationelt. Dette er hjælpsomt for dig selv, men også for familien og de øvrige medlemmer i virksomheden.
Store kriser i familievirksomheder kan blive til familietraumer, som familien bliver ved med at huske, se tilbage på og blive berørt af, når snakken falder på dem. Virksomheden er en stor del af familiens liv, og hændelser i virksomheden berører familien dybt. Men kriser er også en del af livet og kan håndteres.
Kriser kan også være produktive og sætte skub i generationsskiftet og store forandringer. Men de kan også splitte og ødelægge familien, når fokus er på virksomhedens overlevelse, og man kan glemme, at det var familien og kærligheden til hinanden, der kom først.